maanantaina, kesäkuuta 26, 2006

Management by Perkele

On ollut mielenkiintoista huomata viimeisen vuoden aikana, että kuinka käsittämättömän paljon esimiehen vaihtuminen voi vaikuttaa koko työilmapiiriin ja työssäjaksamiseen. Edellinen myyntipäällikkö oli aivan ihanteellinen esimies, piti kaikki ajan tasalla, oli oikeasti kiinnostunut alaisistaan, oli omien töidensä ohella myös myyntilattialla ja jos jokin oli pielessä, niin hän oli aina tavoitettavissa kun vain nykäisi hihasta. Koko työporukalla oli hyvä fiilis, myynti kulki hyvin ja kaikki sujui jouhevasti. Valitettavasti hän siirtyi varmasti paremmin osaamistaan vastaaviin ylemmän johdon tehtäviin. Mielenkiinnolla odotimme uutta esimiestämme, mutta ensimmäinen asia mitä hänestä muistan on seuraava: Eräs tavarantoimittaja oli järjestämässä koulutusta-viinaa-viihdeohjelmaa -tilaisuutta ja suuri osa yrityksemme työntekijöistä oli kutsuttu paikalle. Viikkoa ennen tapahtumaa kuitenkin uusi esimiehemme päätti valloittaa kaikkien sydämet ilmoittamalla, että kaikki koulutustapahtumat kulkevat hänen kauttaan ja koska hän ei ollut tietoinen tapahtumasta, hän kielsi kaikilta osallistumisen. Vaikka tapahtuman aikaan ei olisikaan töissä. Taisipa hän vielä omien sanojensa mukaan olla yhteydessäkin tavarantoimittajaan selittäen tilanteen. "Kukaan meiltä ei ole tulossa."

Mielenkiintoinen tapa esittäytyä. Itselleni ainakin olisi erittäin tärkeää, että alaiseni saisivat minusta positiivisen ja hyvän kuvan heti alusta pitäen, sillä alaisten arvostus pitää kuitenkin ansaita. Mutta johtamistyylejä on erilaisia ja viimeisen kuukauden aikana olemme saaneet jo kahdesti sähköpostia, jossa ensimmäisessä painotettiin, että
"jos et kykene arvostamaan asiakkaita ja palvelemaan heitä tietyllä nöyryydellä, mieti oletko oikealla allalla!"

ja toisessa
"Ihan peruskäytöstapojenkin osalta voidaan järjestää vaikka koulutusta mutta jos epäasiallinen käyttäytyminen johtuu asenteista tulee miettiä ehkä kahteen kertaan onko asiakaspalvelu sittenkään oikea työtehtävä."

Onhan se mukavaa, että edes yrittää motivoida. Mielenkiintoisinta on kuitenkin se, että kaikki kollegat, joiden kanssa olen asiasta keskustellut, ovat sitä mieltä, että asiakaspalvelun laatuun vaikuttaa eniten esimiesvaihdoksen jälkeen tapahtunut ilmapiirin huonontuminen. Mutta eipä se ole kai käynyt sähköpostiviestittäjän ajatuksissa. Miten sitten esimiehen ratkaisut ja toimet voivat vaikuttaa työmoraaliin? Yhtenä hyvänä esimerkkinä voisi mainita vaikka käsittämättömän ajatuksen siitä, että jokaisen myyjän henkilökohtaiset myynnit otetaan tarkkaan seurantaan ja niistä laaditaan viikottain tilasto, että kuinka monella eurolla olet myynyt/tunti. Ei siinä mitään, ihan luonnollistahan tuo vielä on. Seuraava askel hieman alkoi jo epäilyttää. Jokaisen henkilökohtaiset myyntitehot laitetaan takahuoneen seinälle julkisesti näkyville. Noh, varmastihan ne toteutetaan hienovaraisesti vaikka myyjien myyjänumeroilla ja todennäköisesti listan parhaimmille myyjille on luvassa jotain mukavaa porkkanaa. Mutta yllätys oli suuri kun seinällä komeilikin siististi kaikkien nimet kirjoitettuna selvällä suomenkielellä ja nimen vieressä oli jokaisen senviikkoinen myyntiteholuku. Ja ei, listojen mukaan ei palkita ketään. Toisinsanoen koko listan ainoa tarkoitus on toimia julkisena häpeärangaistuksena jos sinut vaikka laitetaan myymään kaapeleita plasmatelevisioiden sijaan. No, kyllähän loistava esimiehemme tähänkin epäkohtaan puuttui - tapansa mukaan toimistostaan sähköpostitse.
"Muistutukseksi vielä: Televisiokauppaa tekevän myyjän myynnit eivät ole millään lailla verrannollisia esimerkiksi tarvikeosaston myyjän lukuihin."

Sepä mukavaa, mutta miksi hitossa ne sitten pitää tunkea samalle listalle?

Pitänee hankkia läksiäislahjaksi [myönnettäköön, että lopputilin ottaminen on vielä toistaiseksi vasta haaveissa] jokin despair.comin demotivaattoreista. Tämän päivän tunnelmiin voisi sopia vaikka seuraava juliste:

Ei kommentteja: