Mielenkiintoinen tapa esittäytyä. Itselleni ainakin olisi erittäin tärkeää, että alaiseni saisivat minusta positiivisen ja hyvän kuvan heti alusta pitäen, sillä alaisten arvostus pitää kuitenkin ansaita. Mutta johtamistyylejä on erilaisia ja viimeisen kuukauden aikana olemme saaneet jo kahdesti sähköpostia, jossa ensimmäisessä painotettiin, että
"jos et kykene arvostamaan asiakkaita ja palvelemaan heitä tietyllä nöyryydellä, mieti oletko oikealla allalla!"
ja toisessa
"Ihan peruskäytöstapojenkin osalta voidaan järjestää vaikka koulutusta mutta jos epäasiallinen käyttäytyminen johtuu asenteista tulee miettiä ehkä kahteen kertaan onko asiakaspalvelu sittenkään oikea työtehtävä."
Onhan se mukavaa, että edes yrittää motivoida. Mielenkiintoisinta on kuitenkin se, että kaikki kollegat, joiden kanssa olen asiasta keskustellut, ovat sitä mieltä, että asiakaspalvelun laatuun vaikuttaa eniten esimiesvaihdoksen jälkeen tapahtunut ilmapiirin huonontuminen. Mutta eipä se ole kai käynyt sähköpostiviestittäjän ajatuksissa. Miten sitten esimiehen ratkaisut ja toimet voivat vaikuttaa työmoraaliin? Yhtenä hyvänä esimerkkinä voisi mainita vaikka käsittämättömän ajatuksen siitä, että jokaisen myyjän henkilökohtaiset myynnit otetaan tarkkaan seurantaan ja niistä laaditaan viikottain tilasto, että kuinka monella eurolla olet myynyt/tunti. Ei siinä mitään, ihan luonnollistahan tuo vielä on. Seuraava askel hieman alkoi jo epäilyttää. Jokaisen henkilökohtaiset myyntitehot laitetaan takahuoneen seinälle julkisesti näkyville. Noh, varmastihan ne toteutetaan hienovaraisesti vaikka myyjien myyjänumeroilla ja todennäköisesti listan parhaimmille myyjille on luvassa jotain mukavaa porkkanaa. Mutta yllätys oli suuri kun seinällä komeilikin siististi kaikkien nimet kirjoitettuna selvällä suomenkielellä ja nimen vieressä oli jokaisen senviikkoinen myyntiteholuku. Ja ei, listojen mukaan ei palkita ketään. Toisinsanoen koko listan ainoa tarkoitus on toimia julkisena häpeärangaistuksena jos sinut vaikka laitetaan myymään kaapeleita plasmatelevisioiden sijaan. No, kyllähän loistava esimiehemme tähänkin epäkohtaan puuttui - tapansa mukaan toimistostaan sähköpostitse.
"Muistutukseksi vielä: Televisiokauppaa tekevän myyjän myynnit eivät ole millään lailla verrannollisia esimerkiksi tarvikeosaston myyjän lukuihin."
Sepä mukavaa, mutta miksi hitossa ne sitten pitää tunkea samalle listalle?
Pitänee hankkia läksiäislahjaksi [myönnettäköön, että lopputilin ottaminen on vielä toistaiseksi vasta haaveissa] jokin despair.comin demotivaattoreista. Tämän päivän tunnelmiin voisi sopia vaikka seuraava juliste:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti