keskiviikkona, huhtikuuta 02, 2008

Kookosmaidosta

Sivukujalla sivuttiin reseptin yhtedessä sitä, että jostain saa kevyemmän käyttämällä light-versiota milloin mistäkin tuotteesta. Sinänsä ihan totta ja yleisesti ottaen paheksuttavaa noin niin kuin ruuanlaitollisesta perspektiivistä katsottuna, mutta tässä tapauksessa ihan erityisen. Miksikö? No koska:

Käytän tässä esimerkkinä Santa Marian kookosmaitosäilykkeitä. Saatavilla on tavallinen sekä Light-versio kookosmaidosta ja ainekset ovat molemmissa samat, mutta ligtissa on yksinkertaisesti jätetty kookospähkinäuutetta pois ja lisätty vettä. Seuraavassa tuoteselosteet:

Normaali kookosmaito:
Kookospähkinäuute (55%), vesi, kasvispohjainen emulgointiaine (E471), stabilointiaine (E466). Laktoositon. Gluteeniton.

Ravintosisältö/100g:
Energiaa: 6oo kJ/140 kcal
Proteiinia: 1,5 g
Hiilihydraatit: 0,5 g
Rasva: 16,0 g

Light:
Kookospähkinäuute (18%), vesi, kasvispohjainen emulgointiaine (E471), stabilointiaine (E466), happo (sitruunahappo).

Ravintosisältö/100g:
Energiaa: 220kJ/50 kcal
Proteiinia: 0,5 g
Hiilihydraatit: 1,0 g
Rasva: 6,0 g

Kookosmaitoa voi säilyttää suljetussa pakkauksessa (ei metallipurkki) jääkaapissa muutamia päiviä ja sitä voi myös pakastaa. Täten on aivan järjetöntä ostaa missään olosuhteissa tuota light-versiota joka oikeasti joissain tapauksissa jopa maksaa enemmän kuin normaali. Ihan vastaavaan lopputulokseen kun pääsee lisäämällä tavalliseen kookosmaitoon vajaat kaksi osaa vettä ja jos nyt aivan välttämättä tuota sitruunahappoa sinne haluaa myös tunkea sekaan niin apteekista sitä saa kohtuullisen halvalla. Muistikuvieni mukaan kaikkien muidenkin tuotemerkkien kookosmaidot noudattavat samaa kaavaa, joten tässä tapauksessa ei mielestäni kukaan rationaalinen ja asiasta tietoinen ihminen voi tehdä mitään muuta kuin suosia aitoa tavaraa light-tuotteen sijasta. Oikeasti. Ei se veden lisääminen säilykkeeseen nyt niin vaikeaa ole jos siitä lightia haluaa.

Noita sivuja nopeasti vilkaistessa täytyy nyt suositella vaikka Creamy coconut milk:iä. Ei ylimääräisiä säilöntä- tai lisäaineita ja 80% kookospähkinäuutetta. Hieman lantraamalla tuosta saa tavallisen vahvuista ja hieman enemmän lantraamalla lightia - tosin ilman noita emulgointi- ja stabilointiaineita.

Lopun varsinaisen kookosmaidon voi sitten pakastaa myöhempää käyttöä varten, mutta oikeasti tuo kevytkookosmaito on yksi loistavimmista esimerkeistä siitä, miten terveellisyyden varjolla voidaan kuluttaa vähemmän raaka-ainetta ja laskuttaa ylihintaa jostain tuotteesta.

4 kommenttia:

sivukuja kirjoitti...

Haa, kiitokset selvityksestä! :)
Toki täällä koto-Suomessa olen käyttänyt aina täyttä kookosmaitoa, enkä muista edes nähneeni lightia, mutta tuolla maailmalla olen kalorivahtijan painostuksesta joskus lightiakin kokeillut. Sanomattakin selvää: ei siitä edes tule yhtä hyvää...

puolukka kirjoitti...

Täytyy käyttää aika paljon kookosmaitoa, että (yli)paino-onglema olisi kookosmaidosta johtuvaa...

sivukuja kirjoitti...

Mutta on ihmisiä, jotka valikoivat kaikista tuotteista lightia, laihdutusperiaatteen (tai muun?) vuoksi. Ei varmaan kukaan kuvittelekaan, että ylipaino johtuu kookosmaidosta, mutta eikös kaikissa painonhallintaideologioissakin pyritä jonkinlaiseen kokonaisvaltaisuuteen, valintojen läpileikkaavuuteen, jolloin on ihan loogista pysytellä tietyllä, valitsemallaan linjalla, on se sitten light-tuotteet, sokerin välttely tai mitä ikinä (En tiedä, koska en tarkkaile painoani tai syömisiäni).

Anonyymi kirjoitti...



kookosmaito

Thaikeittiössä kookosmaito laitetaan ensin kuumenemaan ja keitetään reilusti poreillen muutama minuutti, että se kypsyy ja vesi haihtuu. Sitten lisätään currytahna ja mausteet ja sitten kanat tai lihat ja viimeiseksi vihannekset. Thait ihmettelivät kun lorautin kookosmaidon ruokaan vasta viimeiseksi suomalaisen kerman tapaan. Kuulemma alkaa pierettämään eikä maistu yhtä hyvältä.